ALUMNI VŠB-TUO

Ještě nejste členem Alumni sítě? Ideální čas to změnit! Nová adresa nebo e-mail? Aktualizujte své údaje a zůstaňte v kontaktu.

Absolvent měsíce listopadu '17

Absolventem měsíce listopadu se stal pětinásobný mistr světa a profesionální hasič Lukáš Novák.

Motivační povídání s Petrem Koukalem

Přijďte si poslechnout životní příběh nejlepšího badmintonisty a olympionika.

Karta absolventa VŠB-TUO

Jako studenti jste mohli využívat řady výhod a slevových programů. Protáhněte si to i po skončení studia s KARTOU ABSOLVENTA.

 

 
Proč se stát členy Alumni

Jste u nás poprvé? Nechce se vám pátrat po všech informacích? Máme pro vás TOP 5 výhod, proč být členem naší absolventské sítě. Přidejte se.


Absolventi se podílejí na velkých projektech

Významný projekt luxusních elektrických sedadel do vlaků s prosklenou střechou, které vozí cestující ve Skalistých horách, realizovali Adam Honěk a Jakub Černoch, oba absolventi VŠB–TUO.

Přepis z: Mladá fronta Dnes 1.7.2017

Původní konstrukčně-vývojové studio Borcad se stalo předním světovým výrobcem sedadel pro osobní železniční dopravu.

Do téměř dvaceti zemí dnes exportuje svá sedadla fryčovická společnost Borcad, kterou v roce 1990 založil současný spolumajitel a jednatel Ivan Boruta. Díky svému rychlému růstu musela firma už několikrát měnit výrobní prostory. K největšímu stěhování došlo v roce 2015, kdy byla dostavěna nová výrobní hala nabízející dvakrát větší kapacitu produkce.

„Důležitým milníkem pro nás bylo oddělení linie zdravotnické techniky Borcad Medical a její následný prodej společnosti Linet, ke kterému došlo v létě roku 2016,“ je přesvědčen Ivan Boruta. Borcad dnes zaměstnává 145 zaměstnanců.

S produkty společnosti se mohou cestující na českých železnicích setkat například v pendolinu nebo ve všech třídách LEO Expressu. Právě sedm jednote pendolina čeká tento a příští rok výměna všech sedadel, která opět dodá Borcad.

Většina produkce firmy ale míří do zahraničí. Česká sedadla jezdí ve vlacích rakouského operátora OBB. „Sedadly Borcad bude vybaveno 165 vlaků Siemens určených pro regionální a příměstskou dopravu,“ říká manažer prodeje Tomáš Boruta. Zajímavým projektem je i spolupráce se španělským zákazníkem Talgo, díky níž společnost dodává sedadla do vysokorychlostních vlaků spojujících Mekku a Medínu v Saudské Arábii.

Významnou konkurenční výhodou firmy je silné vývojové a konstrukční zázemí. Nová řešení se rodí v odděleném vývojovém centru Idea Air, které také sídlí ve Fryčovicích. „Důležitá je inovace. Design je pěkný a samozřejmý, ale vůbec bychom se ve světě neprosadili, kdybychom nepřinášeli něco jiného než ostatní,“ tvrdí Ivan Boruta.

„V naší firmě jsme nikdy nevyrobili sedadlo podle výkresové dokumentace jiného výrobce. Jde vždy o náš vlastní vývoj a znalost know-how. Díky tomu své výrobky dokonale známe a dokážeme je rychle přizpůsobit, nebo nově vyrobit podle jakýchkoli požadavků zákazníků,“ dodává ředitel kolejové techniky Milan Baron.

Borcad úzce spolupracuje s univerzitami, v Moravskoslezském kraji především s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava. Studenti tady mohou realizovat témata svých diplomových prací, nebo nastoupit odbornou stáž. Absolventi univerzity mají možnost podílet se na projektech světové úrovně, což dokazuje například spolupráce s kanadským vlakovým operátorem Rocky Mountaineer.

Významný projekt luxusních elektrických sedadel do vlaků s prosklenou střechou, které vozí cestující ve Skalistých horách, realizovali Adam Honěk a Jakub Černoch, oba absolventi VŠB–TUO. „Je více než zřejmé, že s napojením na lidský potenciál Ostravy počítáme".


© 2017 VŠB-TU Ostrava