Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

VŠB-TUO byla součástí pařížské výstavy Retromobile

VŠB-TUO byla součástí pařížské výstavy Retromobile
Restaurátorská dílna Fakulty strojní VŠB-TUO reprezentovala fakultu a univerzitu na pařížském veletrhu Retromobile. Byla součástí expozice věnované značce Tatra.

Lukáš Kudrna z Katedry výrobních strojů a konstruování navštívil výstavu už loni jako návštěvník. Letos přišla nabídka od kolegů z firmy ECORRA, s.r.o., kopřivnické společnosti zabývající se restaurováním veteránů a stavbami prototypů. „Vystavovali jsme námi vyrobené díly na osobní automobil Tatra 87. Jednalo se o popelník, hlavici řadicí páky, kliku otevírání střešního okna a vnější kliky od dveří, které jsme vyrobili s odděleními PROTOLAB a Katedrou metalurgie a slévárenství z Fakulty materiálově-technologické,“ říká Lukáš Kudrna. Jeden pár dveřních klik byl vyroben 3D tiskem z nerezové oceli, druhý pár byl vyhotoven odléváním ze šedé litiny. Krom povrchových úprav, tzv. chromování, bylo všechno navrženo a vyrobeno na VŠB – Technické univerzitě Ostrava. Zájem o expozici byl enormní.

Odborné návštěvníky nejvíce zajímala Tatra 77 a Tatra 87. Ty jsou zajímavé svou koncepcí a aerodynamickou karosérií. „Auto má osmiválcový motor uložený za zadní nápravou. Co se týká karosérie, tak ta byla v době svého vzniku výjimečná,“ dodává vědec. Tatra si zvolila svou vlastní cestu a i dnes si ji nemůžete splést s žádnou jinou značkou, je velmi ceněná u sběratelů z celého světa. „Bez nadsázky se dá říct, že Tatra má nejlepší jméno ze všech českých výrobců automobilů, co se sběratelství týká.“ Na stánku se zastavovali sběratelé ze Spojených států, z Francie, z Anglie, Irska, Nizozemska nebo Polska a obdivovali přítomná vozidla.  Na stánku se zastavil i prezident asociace FIVA (Mezinárodní federace historických vozidel), Tiddo Bresters nebo Rudi Mattoni.

Laickou veřejnost nejvíce zajímalo kde se Tatry vyráběly a vyrábí, proč má tři světlomety a jestli značka stále existuje. Dotazy se týkaly i porovnání už zmíněných klik. „Prezentovali jsme také celý postup Reverse Engineeringu, od originálních dílů přes polotovary až k finálnímu výrobku. Návštěvník zjistil, jak výroba takových dílů probíhá,“ doplňuje. Lidem se líbilo, že něco takového existuje na vysoké škole, považovali to za velmi užitečný krok do budoucna.

Z výstavy si krom zážitků přivezli Lukáš Kudrna a Daniel Kaminský, student 2. ročníku Fakulty strojní, také spoustu kontaktů a s nimi i možnost spolupráce. „Předjednány máme spolupráce v tuzemsku i v zahraničí – například ve Francii a Německu. V nejbližší době bude startovat projekt stavby funkční repliky vozidla Tatra,“ přibližují. Auto bylo vyrobeno pouze v jednom prototypu a je považováno za předchůdce VW brouk. Vozidlo se bude vyrábět pro muzeum v americkém Nashvillu a Fakulta strojní se na ní bude podílet. Předjednaná je i přednáška s panem Pavlem Malaníkem, který je konstruktérem a majitelem motocyklu Torpédo V4 (1909) a NGL 1909 J. A. P., které navrhl a vyrobil podle dochovaných fotografií – vdechnul tak život do již neexistujících strojů. Přednáška je plánovaná na začátek června, její součástí bude i jízdní ukázka.

Vloženo: 29. 2. 2020
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět