Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Z dílen VŠB-TUO vyjíždějí hotová auta

Z dílen VŠB-TUO vyjíždějí hotová auta
Věděli jste, že z dílen VŠB – Technické univerzity Ostrava vyjíždějí hotová auta? Laboratoř StudentCar se zaměřuje na elektrické automobily a se svým sportovním autem SCX uspěla na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Cenu získalo pět exponátů z pětadvaceti, studenti a vědci z FMT uspěli v kategorii Inovace v transportu a logistice.  Jejich dalším esem v rukávu je e-Buggy, tedy elektrická bugina, která slouží jako výuková stavebnice pro studenty středních škol zaměřených na techniku.

Na Mezinárodním strojírenském veletrhu fakulta soutěžila s výrobními firmami. „Je to pro nás obrovský úspěch,“ říká o prvním místě na veletrhu doc. Ing. Petr Tomčík, Ph.D., který stojí za týmem StudentCar, jenž spadá pod Katedru materiálů a technologií pro automobily. Právě na této katedře vznikají a vyvíjejí se elektrické automobily, od počátečního návrhu až po hotový kus. Krom dvou zmíněných aut najdete v laboratořích i podvozkovou platformu StudentCar SCX  3,5. generace, vývojových generací stříbrného sporťáku je ale více. Najdete zde i podvozkovou platformu z SCE a tým pracuje na zcela novém autě, čtyřmístném GT, které dostalo jméno Titan.

Na automobilech dělají studenti a pedagogové několik let. Na začátku je třeba vydefinovat předpokládané parametry – jestli chcete sporťák, či naopak limuzínu nebo užitkové auto. „Záleží na charakteru vozu, na pohonu, na rozložení hmotnosti,“ vysvětluje Petr Tomčík. Na vývoji auta tak pracují týmy konstruktérů, designérů i výpočtářů. „Je třeba mít nějakou filozofii, musíte vědět, s čím do toho jdete a co od auta čekáte,“ dodává. 

Tým řeší i technologii, pak začne pracovat na prototypu. Velkou roli hrají také předpisy. Do tří let pak můžete mít hotovou podvozkovou platformu. Dva roky pracovali studenti na elektrické bugině, čtyři roky na oceněném stříbrném sporťáku. Auto má atraktivní design i techniku, je navíc šetrné k životnímu prostředí a disponuje koncepcí čtyř pohonných jednotek bez převodovek. „Tím je jedinečný nejen v porovnání s českou konkurencí, ale také celosvětově,“ říká o autě docent Tomčík. 

Auto sloužilo také jako testovací platforma pro vývoj battery packu, který dokáže dodávat energii pro čtyři samostatné synchronní elektromotory. „Tyto elektromotory přímo přes poloosy přenášejí na kola 2100 Nm prakticky od nulových otáček. Díky této koncepci pohonu, kterou umožňuje Torque Vectoring, využívá vozidlo funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. SCX zatáčky projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech,“ dodává doc. Petr Tomčík. Auto navíc teplo z chlazení využívá pro své vytápění. Jeho výkony jsou srovnatelné se světovou špičkou - z nuly na sto kilometrů v hodině elektromobil zrychlí za méně než pět sekund. Podle režimu jízdy má dojezd až 180 kilometrů. 

To všechno vzniká v laboratořích katedry. Katedra disponuje laboratoří technologie stavby automobilů, kde se montují prototypy sportovních vozů a kde se řeší grantové úkoly, přes laboratoř testování motorů a dynamického testování automobilových konstrukčních uzlů, kde se sporťáky testují, až po laboratoř moderních technologií víceosého CNC obrábění či laboratoř pro praktickou výuku moderních softwarových systémů. Katedra vlastní i 3D tiskárnu, kde tiskne komponenty a virtuální realitou, díky které můžete vidět, jak bude vypadat nová kráska z dílny StudentCar, již zmíněný elektrický automobil Titan.

Zaujal vás projekt StudentCar? Neváhejte a zapojte se i vy! Tým hledá CAD konstruktéry, 3D modeláře a Výpočtáře. „Nabízíme práci v reálném vývoji, studentům bude odměna vyplácena formou stipendia,“ uzavírá Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily.

Vloženo: 9. 3. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět